8 Mart 2014 Cumartesi

CL -Mental Breakdown ve Tepkiler Üzerine...


Yine uykusuz gecelerden bir tanesinde CL' in solo çalışması Mental Breakdown konusuna takıldım. Açıkçası uzun zamandır K-Pop işlerinden uzaktım. Peki nedir bu konu?

Bazı fanlar konu şarkının arka planında bir ayetin  sample olarak kullanıldığını fark etmişler. Durum böyle olunca  internet ve sosyal medya denilen kavramlar sayesinde bir anda yayılmış. Twitterdaki başlık sayesinde benim de durumdan haberim oldu. Eh zaten uyku yok bana bu nedenle  ben de yazılanları okumaya başladım. Sonra da kafamdaki düşünceleri aktarayım dedim belki bu sayede sabah olur diye umut ettim...

İlk anda duruma verilen tepkinin nedeninin bir ayetin şarkı içerisinde kullanılması olarak düşünmüştüm ama olayın gerisi var.

Olayı sadece şu başlık üzerinden takip ettim; #CLUsingQuraanInHerSong

CL' i savunanlarla - tepki gösterenler arasındaki diyaloglar ya da karşılıklı öne sürülen savlar hakkında yazıyı yazarken  de yazdıktan sonra da herhangi bir bilgim olmadı.

Sadece twitterda bu hashtag üzerinden  takip ettiğim kadarıyla (evet evet atılan tüm tweetleri okumaya çalıştım - İngilizce ve Türkçe olanları - bu kadar boş vaktim var işte :) ) olaya verilen iki tepki var.;

1- Bir ayetin  şarkı içerisinde kullanılması.

2- Kullanılan ayetin içeriği ve şarkının sözleri.

Bu iki konu üzerinde fazla durmak istemiyorum çünkü benim esas ilgimi çeken konu ve yazmaya iten sebep verilen tepkilerdi.

(Aşağıda 1 ve 2 maddesi içinde yazacaklarım  twitterda konu ile yazan açıklamalara dayanıyor.)

1- Şarkıda arka planda ayetin kullanılması: Konuyu yanlış anlamış olanlar var o yüzden yazıyorum Şimdi bu başlıktaki sorun İslam aleminde müziğin yeri değil. Bunu eliyoruz.

Bir ayetin ya da bir bölümünün şarkının sözü olarak kullanılması da değil.

Yapılmış olan, iddia edildiği şekilde  melodik halde seslendirilmiş ayetin bu sanki bir şarkıymışçasına alınıp mental breakdown' un geri planına monte edilmesi. Bu gerçekten ilginç. Kuran ayetlerinin söz olarak kullanılmasına çeşitli tarzlarda denk geldim fakat bu şekilde sample olarak geri plana verilmesi oldukça ender rastlanacak durumlardan.

Ayrıca bunu fark eden kişileri de tebrik etmek lazım. Nasıl bir dikkat ve bilinçtir. Ben arkada çocuğun herhangi bir şey telaffuz ettiğini algılamadım misal.

2 - Kullanılan ayetin içeriği ve şarkının sözleri.

Bu madde bana ilk maddeden daha ilginç geldi açıkçası. Ben şarkı sözleri üzerine çok derin analizler yapabilecek biri değilim. Korece bilmediğim için de şarkının çevirisi üzerinden giderek tümünü inceledim. Bu noktaya daha sonra değineceğim ama;

Arka plan ve CL in sözleri üst üste konulduğunda bana kalırsa çokta bilinçsizce ya da bilmeden seçilmişe benzemiyor pek. Çünkü arkada sample olarak kullanılan bölüm ve şarkı sözleri hem müzikal hem de anlam olarak cuk oturuyor.

Parçanın sözlerini bir bütün olarak ele aldığımda  bütünsel olarak net bir mana çıkaramadım açıkçası ama derin bir isyan var bu gerçek. Fakat bu isyan "ölümden sonrasını bırak şu ana bak mı" yoksa "bu hayat geçici, kader gelecek esası sonrasında"  minvalinde bir şey mi ya da "sana vaad edilenler bir hikaye" gibisinden mi bence sonuca varmak mümkün  değil. Sözler ve sample bölümü her anlama, olumlu ya da olumsuz olarak çekilebilir. . Yani bana kalırsa bu kadar ucu açık söz yazmak ayrı bir  başarı ya neyse.

** yazıyı yazdıktan sonra parçanın canlı performansını izledim. Bu notu buraya düşmeyi uygun gördüm. Yukarıda şarkının tüm sözlerinin ne anlama çıktığını tam olarak anlamadığımdan bahsetmiştim. Ancak şarkının anlamı bir kenara  o sampleın arkada o şekilde kullanılması (bilinçli ya da bilinçsiz)  özellikle o koregrafi ve sahne şovu ile birlikte kullanılması  hiç şık olmamış. Oldukça yakışıksız ve uygunsuz olmuş bence.

Neden?

Bu yazı yazıldığı sırada henüz YG den bir açıklama gelmedi. Biraz kafa yordum neden diye? (vaktim bol nasılsa :) )

A- CL tepki toplayarak isyankar/sert  kadın modelini pekiştirirken aynı zaman da düşünen ve marjinal bir insanım imajı yaratmak istedi. Sıradan değilim, hayattaki belirli çizgileri bile gözümü kırpmadan yıkarım mesajını iletti.

İlginç tabii ama bu doğruysa  şimdi mensup olduğu endüstriyi de göz önüne aldığımızda şirketin stratejik olarak çok keskin bir karar verdiğini söyleyebiliriz bu noktada.

Daha öncede söylediğim gibi Kuran ayetlerinin söz olarak çok fazla olmasa da çeşitli müzik tarzlarında kullanıldığı olur. Fakat tam da bu nedenlerle yakın zamanda Singapur ve Malezya' da bazı grupların konserleri yasaklandı. (popçu değiller) Eh Korelilerin hele bir müzik şirketinin  yakın çevresindeki bu  hassasiyeti bilmemesi profesyonel müzik dünyası içerisinde düşünülemez. Bununla beraber Müslüman fan kitlesinin yoğunluğunu da biliyorlardır. Bu fan tabanını kaybedip, yoğun tepkilerden bir reklam unsuru yaratıp yeni ve farklı  bir piyasaya tepeden dalmaya  ya da  kendi endüstrileri içinde şu anda kaybetseler bile ileride kazandıracak bir rol modeli oluşturmaya karar verdiler.

B- Cici kızlardan sıkılmış fan kitlesine alın size en hasından çılgın, tabuları yıkan bir idol sunuyoruz diyerek belki daha az ama daha sağlam bir fan tabanı yaratmaya karar verdiler.

C- Gerçi bu biraz A kısmı ile benzer olacak ama tabanı şöyle kökten bir sarsalım, gündemde kalalım, K-Pop ve sanayisine yeni bir ivme sağlayalım dediler.

D- Ya da asi- kendi çapında başkaldıran insan modelini yaparken her şeyi ellerine yüzlerine bulaştırdılar.

  I - Melodiyi çok beğendiler, şarkının ritmine de uyuyordu çat diye arka plana yapıştırdılar. Ne yaptıklarının farkında değillerdi.

  II - Yine melodiyi çok beğendiler, şarkının o havasına da uyuyordu. Çocuk eğer sözleri telaffuz ediyorsa anlam açısından da uygundu. Gözleri parladı, aldılar kullandılar ama doğurabilecekleri tepkiyi ya da kırabilecekleri bir kitleyi tartamadılar yani iyi niyetlilerdi ama hata yaptılar.

(bu arada bahsettiğimiz sektör pop daha da özelleştirmek gerekirse K-pop. Yani başka bir tarz olsa - diyelim ki atıyorum  nihilizmden, başkaldırıdan ya da inançları yıkmaktan bahsedilse ama  başka bir tarzda olsa tamam derim de en mainstream alanda, para çarklarının döndüğü bir sektörde bu çıkış ve uygulama komik hatta ironik bence)

Daha bir sürü neden sayılabilir. YG nin açıklamasını, varsa nedenselliğini ve yapacağı hamleyi merak ediyorum. Sonuçta bu  ticari bir sektör.

Gelelim bu yazıyı yazma amacım olan verilen tepkilere;

Şimdi insanların beğenmedikleri ve eleştirdikleri bir konuda ya da değer verdikleri kavramlara hakaret oluşturan noktalarda tepki vermesi insanların en doğal hakkı. Bunu kabul etmemiz gerekir.

Din/inanç meselesi çok ince bir konu ve bu hassasiyet çok derin bir mevzu. Niyetim derin derin buna girmek asla değil. Çünkü bu hassasiyetin olumlu ve olumsuz çok fazla alt metni var.

Hashtagde okuduğum tepkilerden bazı grupçuklar yaptım. (Türkçe ve İngilizce olanları baz alıyorum. Öncelikle derdini makul bir şekilde anlatan kişileri tenzih ederim.

1- Küfürler- hakaretler -tehditler grubu

Şu grubu ben hiçbir zaman hiç bir konuda anlayamadım. Beğenmediği bir şey mi yapıyorsun, sana nedenini söylemeye zahmet etmeden basıyor küfürü, tehdidi. Ama güzel arkadaşım tepki böyle verilmez. Karşındakine bir şey böyle anlatılmaz. Sadece bu konuda değil başka konularda da bu şekilde davranırsan haklıyken haksız duruma düşersin, nefret toplarsın.

Şimdi millet tehditlerini yağdırırken araya troller de karıştı doğal olarak. "Barıştan bahseden dinin elemanlarına bakın, tehditler yağdırıyorlar. " -" siz ancak cihad için adam öldürürsünüz" falan... Çok büyük bir dalaşma olmadı iyi ki, bunları da ciddiye almaya gelmez 21. yy da.

Dert varsa derman da vardır. Boş hakaretlerden uzak durun, güzel güzel anlatın derdinizi. Bir sorun bakalım ne yaptıklarının farkındalar mıymış? Ya da niye yapmışlar? Sample ı nereden almışlar? ...

Bir de Türkçe hakaret yağdıranlar var. Şimdi arkadaşım sen 10 tane içeriği saçma sapan olan Türkçe  tvit atmışsın, onun ne değeri var? Madem derdini hem karşı tarafa hem de konuyu takip edenlere anlatmak istiyorsun o zaman içeriği düzgün, İngilizce tweetler gönder. İngilizce bilmiyorsan sağına soluna sor en olmadı google translate e başvur. rezalet olabiliyor ama yine de attığın Türkçe tvitlerden daha verimli olur.

Bu Türkçe tvitler kızgınlığın ve öfkenin anlık boşalımı olabilir hadi ona tamam ama birbirinizi iyice gaza getirip lince doğru gidiyorsunuz. Bu konuda firma ve şarkıcı tarafından yapılan doğrudur demiyorum, ayıp etmişler ama kendi aranızda gaza gelip linç kültürü yaratmanız sizi sonuca götürmez. Sadece öfkenizi kusmuş olursunuz, o da bir süre sonra unutulur gider, suçlu yine siz olursunuz. Tepki ile linci karıştırmamak lazım.

Yine sevmeyin, protesto edin, dinlemeyin, tepki gösterin, birini çok sevip takdir ederken gerekli gördüğünüzde sonuna kadar eleştirmekten de kaçınmayın, mesaj atın  ama duygusal davranmaktan öte akılcı ve sonuç alıcı hamleler ve davranışlarda bulunun.

2 - Neden hep Müslümanlar? kafası yaşayanlar

Uhhh bu bölüm çok derin, sayfalarca yazı yazılır. Yazarken sıkılırım. Onun için kapsamı müzik ile sınırlandırayım. Şimdi K-pop içinde daha önce de  Müslümanlara yönelik bir iki davranış oldu bildiğim kadarıyla. Fakat inanç ile ilgili provakasyonlara ters cevap veren gruplar da oldu.

Sorunun genel olarak müzik içinde cevabı; Hayır arkadaşım. Müzik tarihinde ve tarzlarında sadece Müslümanları rencide edilecek tavırlara girişilmiyor. İncil' den ayetler de pek çok tarzda müziğe çeşitli şekillerde konu ediliyor. Bu konuda içiniz rahat olsun. Ha bu demek değil ki ona yapılıyorsa buna da yapılsın. Kimseye, Müslümanına da, Hristiyanına da, Yahudisine de, Budistine de  saygısızlık yapılmasın. Böyle bir olay olduğunda en fazla tepki Müslümanlardan geliyor bu da başka bir gerçek. Müslüman toplum bu konularda daha katı.

Sanatın diğer kollarında da daha hoşgörüsüz ve tepkilerinde ne yazık ki aşırılıktan kaçınmayabiliyorlar.

Benim gözlemlediğim kadarıyla İslam, dünyada Müslüman olmayanların anlamakta en fazla  zorlandıkları din. Bunun çeşitli sebepleri var. Farklı ülkeler, farklı anlatım ve uygulamalar, farklı açıklamalar ve bazı konulara verilen çığırından çıkmış tepkiler insanların kafasını karıştırıyor.

Ayrıca dünyada insanlar kendilerine inançlarıyla kimlik biçmekten ziyade öncelikle bir birey olarak değer biçiyorlar.

3 - Saygı duyulmak zorunda yoksa gösteririz!!!

Aynen bu tonda atılan pek çok Türkçe ve İngilizce tweet vardı. Saygı beklemek normaldir ama aynı ölçüde sen de saygı göstermelisin.

Bu tonu ve tavrı oldukça kaba ve ikiyüzlü bulduğumu söylemem lazım.

- Herkesin herkesin inancına saygı duyduğu bir dünyada yaşamayı eminim hepimiz çok isteriz.

- Eğer saygı bekliyorsan aynı ölçüde sen de başkalarına karşı saygılı olmasın.

- Tek taraflı bir talep ve talebin ardına göz dağı yerleştirmek hoş değil.

- Bu şekilde davranırsan beklediğin ve istediğin saygıyı bulman zor.

Bu daha uzar gider de yeter bu kadarı.

4 -Susarsak bizi daha çok ezerler/dinden bahsediyoruz bu herşeyin üzerinde

Bir çağrı, bir feryat. Birbirini iteklemek  için bir söz.  Kalabalık olmak ses getirir tabii ki ama toplanacağız diye güruh halinde hareket etmekten birey olmayı unutmamak gerekir.

Bu olaya tepki gösteren arkadaşların günün birinde başka bir inanca saygısızlık yapmayacağına inanmak istiyor, benzer şekilde başka bir inanca ya da inançsızlığa  saygısızlık yapıldığında empati kurarak yine aynı tepkiyi vermelerini  umuyorum.

Ve beni genel anlamda rahatsız eden bir noktayı daha eklemek istiyorum. Yine lütfen herkes  üzerine alınmasın ama "Dinimiz", "Dinden bahsediyorlar", "Müslümanlık" kelimelerini kullanan arkadaşlardan ricam (altını tekrar çiziyorum, sadece bu konuya has değil) , bu kelimeleri bu kadar rahat ağzınıza alırken ve  tepkilere koşarken öte yandan biraz zaman ayırıp şiddetle savunduğunuz bu konular hakkında bilgi edinerek, kendinizi bu konularda bilgilendirin, geliştirin  ki derdinizi anlatırken kulaktan dolma bilgilerle basmakalıp açıklamalarda bulunup komik nedensellikler sunmayın.

"Illüminati", "Kore Şehitleri", "Müslümanın Müslümandan başka seveni yoktur" vs..   üzerinde durmaya gerek yok sanırım.

Ben burada tepkilere çıkıştım ama yine belirtiyorum yukarıda yazdıklarım hakkında   pek çok insanı tenzih ederim.

Tepkiler içerisinde benim gördüğüm üç talep vardı; parçanın o bölümünü sil, bu parçayı sil, özür dile. Herkes ayrı telden çalıyordu ama ortak bir sonuca varılmıştır şu anda belki, bilmiyorum.


Bu arada ticari bir sektör falan dedim ya. Günün çakalını aşağıdaki tweeti nedeniyle SM Entertainment ilan ediyorum :)




************
Buraya kadar okuyan varsa yukarıdaki yazıdan bağımsız olarak gerçekten merak ettiğim ve paylaşmak isteyen olursa yorumları ve düşünceleriduymak istediğim için sormak istiyorum.

Eğer CL bu parçaya ayet işini hiç karıştırmamış olsaydı fakat şarkının sözleri şöyle olsaydı;

"tüm dinler bir oyuncaktır
bizi uyandırmak için söylenen ninnidirler"

gibi mesela. Tepkiniz nasıl olurdu?

12 yorum:

catalpagarden dedi ki...

Umm, şarkıyı henüz dinledim ve görünüşte normal bir parçaymış gibi geliyor. Dini çok koyu yaşamayan insanlar olarak arka plana çakılı melodiyi anlayamamamız normal olabilir. Fark edenler de bunu daha kibar bir dille anlatmaya çalışsalarmış ne güzel olurmuş.
Açıkçası din ya da politika gibi konuların müziğe alet olunmasına karşıyım. Müzik insanda güzel duygular uyandırması için yapılmalı insanları bir fikir üzerine fişeklemek için değil. Neyse bu ayrı bir konu zaten.
Eğer dikkatleri üzerlerine çekmek için yapılmış bir şeyse başarılı oldukları söylenebilir değil mi?

Tawannanna dedi ki...

yorum için teşekkürler...

ilk fark edenlerin Arap fanlar olduğu söyleniyor. konunun detaylı bir şekilde Türkçe açıklamasını yapanlar nazik bir dil kullanmışlar ve kendi bilgileri ve birikimlerini paylaşmışlar.

( bu arada bazı Araplar böyle bir şey olmadığını söylüyor,bilemiyorum)

sorun bu arkadaşların nazik ve açık anlatımları üzerinden verilen tepkilerde.

Yazıyı ekledikten sonra forumlara vs baktım. yazıda değindiğim tepkiler, troller, din kavgalarını da içeren şekilde Oldukça yoğun bir halde tartışılıyor konu.

bana kalırsa kısa vadede başarılı. yayınlanmış bir albüm için oldukça hızlı bir gündem oluştu. uzun vadede neler olur, oyun nasıl oynanır bilemiyorum :)

Shirushi dedi ki...

Yazını okudum ve gerçekten beğendim. O küfreden grubu ben de hiç anlamıyorum. İslam "Güzel ahlaklı olun, kötü söz söylemeyin." derken İslam'ı küfrederek savunmak ilginç gerçekten. Keşke önce savundukları şeyi tam olarak öğrenseler...

Tabii derdini adam akıllı anlatanlarla bir derdim yok.

Soruna gelecek olursam, ben öyle bir durum olsaydı tepki göstermezdim. Gerçi şu an da tepki gösterdiğim pek yok, sadece "Saygısızlık olmuş." deyip geçiyorum. Ama eğer dediğin gibi olacak olsaydı gerçekten bu kadar tepki almazdı. Derdini adam akıllı bir şekilde söylemiş olurdu. Zaten kızılan nokta ayeti bir şarkıda kullanmış olması, din hakkında düşünceleri değil. Ben böyle düşünüyorum. :)

Tawannanna dedi ki...

yorum ve sorunun cevabı için teşekkür ederim :)

evet - sadece bu olayda değil- keşke tepkiler konusunda keşke daha mantıklı ve düzgün bir yol izlense. o zaman insanlar birbirlerini anlayabilirler belki

paul dedi ki...

Seni mimlediğimi söylemek için gelmiş bulunmaktayım. :')
http://extraterrestretierra.blogspot.com/2014/04/random-play-mimi.html

Tawannanna dedi ki...

teşekkürler, en kısa sürede yapacağım.

Adsız dedi ki...

Tıpkı John Lenon'un lmagine şarkısına verdiğim tepki gibi olurdu tepkim.öyle düşünebilir kendi düşüncesi inanmak zorunda değil derdim.Ama burda inanmak veya inanmamak konusunu aşmış cl burada resmen bir dine saldırıda bulunmuş dinin temel taşlarından birini kendi emeline alet etmiş.Aynı şekilde onun inançsızlığıyla veya artık hangi dine mensup bilmiyorum onun dinine bir saldırıda bulunulsa ne tepki verirdi.Burada bakılması gereken bu.Herkes aynı dine inanmak zorunda değil ama inanmadığı dine ve mensuplarına saygı duymak zorunda.

Tawannanna dedi ki...

cevap ve yorum için teşekkürler

Esref dedi ki...

öncelikle yazın için teşekkürler , uykusuz gecelerde aklıma takılan bir konuda fikir sahibi olmamı sağladı.
Melodinin konulması düşüncende D şıkkının olabileceğini düşünüyorum Böyle bir işe kalkışmış olabilirler Çünkü bir dansçı gözüyle şarkıya bakıyorum ve üstünde çok çalışılmış Şarkıyı kullanmayı düşünüyordum Anlamını araştırırken yazına denk geldim ve bence şarkı tamamıyla mesajlarla dolu. Sorunun cevabına gelirsek Oklar tam manasıyla bizi yönelik değilse Pek tepki vermezdim.

Tawannanna dedi ki...

merhaba, yorum ve cevap için teşekkürler.

bildiğim kadarıyla, şirket tarafından parça ve performansların düzenlenmiş hali (fondaki o bölüm çıkarılarak) internete tekrar yüklendi.

Unknown dedi ki...

Bn bulamadim o halini ya yeni versiyon fkn yaziuo ama snki bana yine o ses gliyo gibi gliyo

Tawannanna dedi ki...

orjinal hali ile birlikte yeni versiyon olarak sanırım bundan bahsediyoruz.

https://www.youtube.com/watch?v=l3g66-Y_5do

çocuğun olduğu bölüm orjinalden biraz daha farklı olarak var (melodi) , çocuk sesi yine var ama sadece koro yapıyor, herhangi bir kelime telaffuz etmiyor. (ben öyle duyuyorum) yani melodiyi biraz değiştirip arka plan sözleri çıkarmışlar. orijinal ve yeni versiyonu üst üste dinlerseniz farkı duyabilirsiniz.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...